Doorgaan naar hoofdcontent

De lessen in Stavanger

 Na al enkele weken lessen te volgen hier in Stavanger heb ik al snel door dat er veel verschillen zijn met studeren in België, al zijn er zeker ook gelijkenissen. Zo heb je hier in Stavanger 1 vak voor een hele dag. De meeste lessen beginnen om 9u15 en eindigen om 15u en sommige lessen starten om 8u15 en eindigen om 14u. Een les is altijd gedaan ten laatste om 15u, want hier in Stavanger en ik vermoed over heel Noorwegen is het de gewoonte om rond 16u al avondeten te eten. Die gewoonte komt van de theorie dat wanneer ouders hun kinderen van school gaan halen (rond 14u - 15u), de kinderen honger hebben en dus zorgen de ouders direct voor een grote maaltijd nadat ze thuis zijn gekomen. Vaak is het dan ook nog de gewoonte, wanneer de kinderen gaan slapen, om rond 20u - 21u een cracker met een licht beleg op te eten voor degene die nog honger hebben. Hierdoor zijn we dus altijd ten laatste om 15u klaar met de les en hebben we meestal middagpauze van 45 minuten rond 11u. Na elke 30 tot 45 minuten is er een korte pauze van 10 tot 15 minuten. We hebben dus eigenlijk vrij veel pauze, waardoor de lessen minder zwaar aanvoelen.

De leerkrachten hier zijn super vriendelijk en proberen veel moeite te doen om Engels te spreken, ondanks dat dit voor vele van hen niet altijd makkelijk is. De lessen die ik hier volg zijn 'Music crossing boarders', 'Drama in early childhood education' en 'Inclusive Education'. De leerkrachten proberen de lessen zo interactief mogelijk te houden. 

Zo zorgen de leerkrachten van muziek dat er veel gezongen wordt in de lessen en ook veel muziek wordt gemaakt. Dit zowel met instrumenten als met willekeurige voorwerpen. Het voordeel hieraan is dat je geen last hebt van het feit dat je niet dezelfde taal spreekt. Want in welke taal er ook muziek gemaakt wordt, iedereen kan meedoen. Zo hebben we zelf al liedjes in het Noors gezongen, terwijl buiten de leerkrachten niemand van ons de taal verstaat of spreekt en toch was het een heel fijn moment en klonk het nog goed ook.

De leerkracht van Drama doet voel spelletjes met ons om ervoor te zorgen dat we grote bewegingen maken, inzetten op non-verbale communicatie en inlevingsvermogen en omdat het ook gewoon heel leuk is. We hebben al verschillende spelletjes gespeeld die ik zeker in België in mijn klas ook eens zou kunnen doen, zoals hi ha hoe en kat en muis. De eerste keer dat we Drama les hadden voelde de eerste momenten heel ongemakkelijk aan, maar na de eerste spelletjes was iedereen zo meegaand en zich ten volle aan het geven, dat we er allemaal veel plezier in hadden en ons niet echt aantrokken wat andere zouden denken. We leren bij Drama ook om interactief voor te lezen voor kinderen, ik denk dat dit een enorme meerwaarde gaat zijn, dat ik dit geleerd heb, voor mijn stage in België en voor mijn latere toekomst als leerkracht.

De lessen van Inclusive Education zijn degene met de meeste uitleg. Toen ik me opgaf voor dit vak dacht ik dat het ging over hoe een klas inclusief maken en lesgeven met kindjes met en zonder (mentale/fysieke) beperkingen. Maar het gaat eigenlijk meer over hoe ze in Noorwegen lesgeven en over hoe je meer buiten kan lesgeven en differentie kan brengen in je klas. Dit zijn natuurlijk ook hele interessante en leerrijke onderwerpen om over te praten. En ook hier proberen we enorm veel te doen. Zo zijn we al enkele keren met de klas naar buiten geweest om na te denken over activiteiten om te doen met een groep kinderen op die plek of dat moment. 

Enkele weken geleden hadden we hier een super mooie sneeuwlaag liggen die heel Stavanger had bedekt en daarom had de leerkracht de originele les aangepast in een les waarbij we naar buiten zijn gegaan en zoveel mogelijk activiteiten in de sneeuw hebben gedaan. Zo hebben we verschillende spelletjes gespeeld, die gebruikt kunnen worden om kinderen de omgeving en de sneeuw te laten ontdekken. Ook hebben we een kampvuur gemaakt en zaten we met heel de klas rond dat kampvuur de liedjes te zingen die we in de muziekles hadden geleerd. Dit was een super toffe lesdag en heeft er voor gezorgd dat we met onze klas een hele hechte groep zijn geworden, ondanks al onze verschillende afkomsten en culturen. Daarom vind ik dit tot nu toe één van de mooiste dagen die ik hier al in Stavanger beleefd heb.











Reacties

Populaire posts van deze blog

Het noorderlicht in Tromso

In eerste instantie gaat deze Erasmus over de nieuwe dingen die we hier leren tijdens de lessen en leerervaring die we opdoen door observaties. Ik ben dan ook heel blij om te kunnen zeggen dat dit tot nu toe al een heel leerrijke ervaring was.  Natuurlijk is het mooie aan een Erasmus ook dat je hierdoor het land waar je heen gaat ook helemaal kan leren kennen en je cultuurervaring kan verruimen. Iets dat dan ook met stip op nummer 1 op mijn must see lijstje stond was het noorderlicht zien. Je kan niet in Noorwegen zijn geweest voor 5 maanden, zonder het noorderlicht te hebben gezien. Daarom hebben we met mijn vaste vriendengroep van 5 (de 2 andere van België en de 2 meisjes van Duitsland) nogal snel besloten om een tripje naar Tromso te plannen. Tromso licht in het hoge noorden van Noorwegen en als je ergens het noorderlicht kan zien dan is het wel daar in het hoge noorden.  Dus vertrokken we tijdens onze winter break (gelijkaardig aan de krokusvakantie) richting Tromso voor 5...

Sunday Tradition

 Op mijn kot zaten we met in totaal 9 studenten van de klas. Mijn kot was een plaats met 11 huizen waar allemaal studenten in wonen. Per huis ongeveer 18 mensen. Van onze klas waren er 9 mensen die daar op kot zaten. 3 mensen van België, 2 mensen van Duitsland en 4 van Zwitserland. Doordat we samen op kot zaten konden we ook samen leuke dingen doen. Ik zat ook samen op kot met Evelyn (de andere student van KdG). Ik had het idee om iedereen van de klas die ook bij ons op kot zat te trakteren op pannenkoeken, om elkaar te leren kennen. Zo gezegd zo gedaan. De laatste zondag van Januari bakten ik samen met Evelyne en het andere meisje van België op ons kot voor de andere pannenkoeken. Dit was een super gezellige avond, waarbij we elkaar nog beter konden leren kennen dan in de lessen. 1 van de 2 meisjes van Duitsland had een airfryer in haar keuken staan en we maakte dan ook de grap dat zij de zondag nadien voor frietjes moest zorgen, aangezien niemand anders een airfryer of friteuse h...

Oslo

Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens deze Erasmus is dat spontane ideeën soms voor de leukste avonturen zorgen. Dit geldt ook voor mijn tripje naar Oslo. Ik vond natuurlijk dat ik de hoofdstad van Noorwegen toch ook eens gezien moest hebben, daarom ben ik dan ook heel blij dat ik samen met Evelyne spontaan naar Oslo ben gegaan.  Dit zotte idee om een dagje naar Oslo te gaan is ontstaan in de sauna. Last-minute hebben we vliegtickets besteld om de volgende dag naar Olso te vliegen vroeg in de ochtend. Helaas waren we het weer vergeten checken, dus hadden we echt authentiek Scandinavisch, namelijk sneeuw, in Oslo. Wat voor deze tijd van het jaar eigenlijk heel ongewoon is in dit deel van het land. Toen we daar aankwamen hebben we natuurlijk geprobeerd om zoveel mogelijk van Oslo te zien, aangezien we er maar voor 1 dag waren. We hebben de hele dag gewandeld en de cultuur in de hoofdstad opgesnoven. We zijn verschillende monumenten, musea en parken gaan bezoeken. Natuurlijk zi...